Cart

Soorten bloedingen & hun wetgeving in de Islaam

Menstruatiebloed (Al-hayy)

De menstruatie is een periode van ongeveer 6-7 dagen waarbij de vrouw een regelmaat in het bloedverlies herkent.

Tijdens deze periode is er een verbod op:

  • Het verrichten van het gebed
    • Het gebed dient hierbij ook niet ingehaald te worden
  • Het vasten
    • De gemiste vastendagen dienen wel ingehaald te worden
  • Het verrichten van de tawaaf
  • Het aanraken van de Quran (ikhtilaaf)
  • Het betreden van de moskee (ikhtilaaf)
  • Geslachtsgemeenschap
    • Alle andere vormen van intimiteit of toenadering zijn wel toegestaan. Enkel geslachtsgemeenschap is verboden.
    • Muslim (692) [2/202], Ahmad [12339) [3/67], Abu Dawud (285) [1/129], At-Tirmidhi (2983) [5/214], An-Nasa’i (287) [1/167] and lbn Majah (644) [1/357]
    • Scheiden (uitgebreide fiqh kwestie, wordt in deze blog niet verder behandeld)

Het is verboden voor een menstruerende vrouw om te bidden of te vasten, zoals de Profeet ﷺ zei tegen Fatima bint Abu Hubays:

“ Geef het gebed op als je menstruatie start”

Al Bukhari (331) [1/84]

Het gebed en vasten van een menstruerende vrouw worden dus als ongeldig beschouwd, zoals de Profeet ﷺ dat heeft verboden, en het verbod van de Profeet ﷺ betekent dat het ongeldig is om uit te voeren wat hij heeft verboden. Daarom wordt een vrouw die dergelijke daden van aanbidding verricht in die staat van onzuiverheid beschouwd als ongehoorzaam aan Allah en Zijn Boodschapper ﷺ (Al-Bukhari (304) [1/526])

‘Aisah ‘radiallahu ‘anhu heeft overgeleverd:

“Toen we menstrueren tijdens het leven van Allah’s Boodschapper ﷺ werd ons bevolen (door Allah’s Boodschapper) om de gemiste dagen van vasten goed te maken, maar ons werd niet bevolen om de gemiste gebeden goed te maken.

Al-Bukhari (321)[1/546] and Muslim (761) [2/225]

Tekenen van reinheid (vaak na 6 a 7 dagen)

Zodra het menstruatiebloed stopt, wordt een vrouw rein beschouwd en wordt haar menstruatie als voorbij beschouwd. Ze moet dan de rituele wassing verrichten, waarna ze alle daden van aanbidding mag doen die haar tijdens de menstruatie verboden waren.

Nadat het bloed gestopt is, hoeft een vrouw zich geen zorgen te maken over enige afscheiding of geelachtige afscheiding, zoals aangegeven in de hadith verteld op gezag van Umm ‘Atiyyah (moge Allah tevreden met haar zijn) die zei:

“We hebben geelachtige afscheiding nooit als iets van belang beschouwd (als menstruatie).”

Al-Bukhari (326) [1/552], An-Nasa’l (366) [1/204]. Ibn Majah [647) [1/359] en Abu Dawud (307) [1/155]

 Het terug starten van het gebed:

Als de menstruatie stopt voor het maghrib gebed is het voor haar verplicht om zowel het Dohr gebed als het ‘Asr gebed van dezelfde dag te verrichten. Als het bloedverlies stopt na het maghrib gebed, is het verplicht voor haar om zowel het maghrib als ‘Isha gebed te bidden.

Als een vrouw haar menstruatie start voordat ze op het specifieke tijdstip een verplicht gebed kan verrichten, is de overheersende mening dat ze een dergelijk gebed niet hoeft in te halen nadat haar menstruatie is gestopt. In dit opzicht zei Shaykhul-Islam Ibn Taymiyah (moge Allaah hem genadig zijn):

“De mening van de Hanafi- en Maliki-scholen is het meest overtuigend, omdat ze beweren dat een vrouw zo’n gemist gebed niet hoeft goed te maken nadat haar menstruatie is gestopt. Dit komt omdat het inhalen van zo’n gebed een nieuw wettelijk gebod vereist, en dat is er in dit geval niet. Haar vertraging van het gebed is gebaseerd op een juridisch excuus, dus zij is niet de schuldige, want de vertraging is niet uit nalatigheid.”

Bijvoorbeeld het dohr gebed gaat in om 14u. Je hebt dit nog niet gebeden en krijgt je menstruatie om 15u. Dat Dohr gebed moet niet ingehaald worden na je menstruatie want je had tijd tot Asr om het Dohr gebed te bidden.

Ibn Tamiyah’s Majmfi ‘ul—Fatfiwfi [22/76] en [23/335]

Tussentijdse bloedingen (Istihaadah)

Istihadah is een onregelmatige vaginale bloeding, anders dan menstruatie, veroorzaakt door een ader die in het Arabisch ‘AI-‘Adhil wordt genoemd. Istihadaah is een ingewikkelde kwestie, gezien het bloedverlies lijkt op dat van menstruatie.

We onderscheiden drie soorten istihaadah

  1. Je hebt een regelmatige cyclus en je herkent wanneer bepaald bloedverlies daar niet bij hoort.

Al het bloedverlies daarbuiten valt dus niet onder menstruatie. Je dient hierbij nog steeds de wassing te verrichten en te bidden.

Zo kan zo’n vrouw wachten tot haar gebruikelijke menstruatie voorbij is, en dan elke andere bloeding beschouwen als istihaadah, zoals de Profeet ﷺ  in dit verband tegen Umm Habibah zei:

“Blijf weg (van het gebed) gelijk (aan de duur) van hoe de menstruatie je gewoonlijk weerhoudt. Baad jezelf daarna (na de periode van gebruikelijke menstruatie) en verricht het gebed.” (Muslim (757) [2/249]

  1. Je hebt een onregelmatige cyclus maar je kan het bloedverlies wel onderscheiden van je menstruatie aan geur/kleur.

Je dient per gebed opnieuw je wassing te verrichten (voorkeur voor ghusl indien haalbaar).

De Profeet ﷺ zei tegen Fatimah Bint Abu Hubaysh:

“Wanneer het menstruatiebloed komt, is het zwart bloed dat kan worden herkend. Dus, als dat komt, geef dan op met het verrichten van gebed, maar als er een ander soort bloed komt, kun je wassing verrichten en gebed verrichten..

Deze hadith werd overgeleverd door Abu Dawud en An-Nasa’l, en door Ibn Hibban en Al-Hakim als sahih (authentiek) beschouwd. Daarin staat dat de uitspraak afhangt van het oordeel en de erkenning van de vrouw zelf. Abu Dawud (286) [1/143], An—Nasa’i (215) [1/133], Ibn Hibban (1348} [4/180] en Al-Hakim (620) [1/268]

  1. Je hebt een onregelmatige cyclus en kan het bloed niet onderscheiden van je cyclus.

In dergelijke situaties dient de vrouw de heersende vrouwelijke menstruatie te volgen (d.w.z. gemiddeld zes of zeven dagen per maand) en elk bloedverlies buiten deze periode beschouwen als istihadaah; de Profeet ﷺ zei tegen Hamnah Bint Jahsh:

“Dit (d.w.z. istihadah) is een  “strike” (d.w.z. schade) veroorzaakt door Shaytaan, dus je moet zes of zeven dagen tellen voor de menstruatie, daarna moet je de ghusl verrichten. Als je ziet dat je jezelf hebt gezuiverd, verricht dan vierentwintig of drieëntwintig dagen gebed en vast hiervoor, dit is voldoende voor jou. Dus je moet doen zoals vrouwen doen tijdens hun menstruatie.”

Deze hadith is overgeleverd door de vijf samenstellers van Hadith, en door At-Tirmidhi als sahih (authentiek) beschouwd (128)

Samenvatting:

  • Een vrouw met een stabiele, regelmatige menstruatie onderscheidt istihadah op basis van gewoonte (wat ze dus gewoon is van haar menstruatie)
  • Een vrouw een onregelmatige cyclus met tussentijdse bloedingen die ze kan onderscheiden van wat ze gewoon is: alles hangt af van haar eigen oordeel en haar vermogen om onderscheid te maken tussen haar menstruatie en istihaadah.
  • Een vrouw die een onregelmatige menstruatie heeft en het bloedverlies niet kan onderscheiden van wat ze gewoon is, moet zes of zeven dagen per maand zichzelf als rein beschouwen en dan ghusl verrichten.

Verplichtingen voor degene met tussentijdse bloedingen die zichzelf als rein beschouwd:

  • Dient de grote rituele wassing te verrichten wanneer de “menstruatie” over zou zijn.
  • Vulva dient voor elk gebed gewassen te worden.
  • Ze dient een stuk stof (tegenwoordig valt het inlegkruisje of verband hieronder) te gebruiken om het bloed op te vangen ( Ahmad (27463) [6/439], Abu Dawud (287), [1/144], At-Tirmidhi (128) [1/221] en Ibn Majah (622) [1/344]

Kraambloeding (Nifaas)

  • Heeft dezelfde regelgeving als de menstruatie (dus ook dezelfde zaken zijn verboden)
  • Na deze periode verricht je de grote wassing
  • De kraambloeding telt maximum 40 dagen
    • Indien reinheid bereikt wordt voor de 40 dagen mag je de grote wassing verrichten en jezelf terug als rein beschouwen.
    • Indien je nog niet rein bent na 40 dagen, dien je ook ghusl te verrichten en jezelf als rein beschouwen (d.w.z de zaken die je niet mocht doen tijdens je kraambloeding, zoals het gebed, moeten wel weer) ( At-Tirmidhi (1/258)
  • Miskraam
    • Voor 3 maanden:
    • Embryo heeft nog geen herkenbare vorm.
    • = Het bloedverlies na de miskraam valt niet onder nifaas (kraambloeding). Je dient je wassing te verrichten en te bidden.
  • Na 3 maanden
    • Embryo heeft wél reeds een herkenbare vorm
    • Het bloedverlies na de miskraam valt wel onder de nifaas = hierbij geldt dezelfde regelgeving als bij de kraambloeding.

At- Tirmidhi zei:

“Mensen met religieuze kennis onder de metgezellen van de Profeet ﷺ  en hun opvolgers zijn het er uniform over eens dat een vrouw in een staat van postnatale bloeding het gebed veertig dagen moet opgeven, tenzij haar bloeding daarvoor stopt; in dit geval moet ze ghusl verrichten en bidden. 

Dus als het bloeden van een vrouw in haar kraamperiode stopt vóór de veertigste dag, eindigt haar periode van postnatale bloeding en moet ze de ghusl verrichten, bidden en alle daden van aanbidding beoefenen die voor haar verboden zijn tijdens haar postnatale bloedingsperiode.

Het stoppen van de menstruatie door de pil

Het innemen van anticonceptiemiddelen om menstruatiebloedingen te voorkomen om de gehele maand Ramadan te kunnen vasten, of om de hadj (bedevaart) uit te voeren. Dergelijke medicijnen zijn toegestaan als ze de bloedingen slechts voor een bepaalde periode voorkomen, dus niet voor altijd. Als dit geneesmiddel het krijgen van de menstruatie voor altijd stopt, mag een vrouw het niet innemen zonder toestemming van haar man, omdat haar vermogen om zwanger te worden ook wordt voorkomen als gevolg van het gebruik van de pil.

———————————————————————————————————————

Gebaseerd op het boek  “Mulakhas al Fiqh” van Shaykh Saalih Al Fawzaan Hafidu Allaah. De volledige bronvermelding staat op pagina 83.

Je kan ook de les van dit hoofdstuk doornemen op https://soundcloud.com/an-nasieha/les-08-reinheid-menstruatie?ref=clipboard&p=i&c=0&si=96DD50252835417EB24BD17BF920D833&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Post a Comment

Chat openen
Vragen? stuur ons een berichtje! :)